ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ

Για το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση

ΣΥΜΒΟΛΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΜΕ ΚΕΡΚΥΡΑΣ, ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΨΗΦΙΣΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ

ΤΗΝ ΠΕΜΠΤΗ, 17 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ, ΣΤΗ 1 μ.μ.,

ΣΤΗΝ ΠΔΕ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ

Δεν θα μπορούσε να κάνει διαφορετικά το Υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση.. Περίμενε τη δεύτερη καραντίνα για να καταθέσει το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (EEK), με κλειστά σχολεία. Ακόμα μια εχθρική και απαξιωτική ενέργεια απέναντι στους μαθητές, στους εκπαιδευτικούς, στα σωματεία.

Πιο συγκεκριμένα το νομοσχέδιο μεταξύ άλλων, εξαιρετικά σημαντικών, προβλέπει:

  • Θεσμοθέτηση διετών μεταγυμνασιακών Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης (ΕΣΚ), ώστε να καλυφθεί το κενό στο επίπεδο 3 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων που διαπιστώνει η κυβέρνηση, με βάση τις οδηγίες και το αντίστοιχο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στο επίπεδο 3 κατατάσσονται και οι ΕΠΑΣ Μαθητείας του ΟΑΕΔ. Δεν είναι τυχαίο ότι το Υπουργείο Παιδείας ξεχωρίζει αυτό το σημείο ως κύριο στόχο του νομοσχεδίου. Στις ΕΣΚ αλλά και στις ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ, από την πρώτη ημέρα, ο μαθητής “ασκείται σε πρακτική άσκηση/μαθητεία” σε εργοδότες και παράλληλα παρακολουθεί θεωρητικά-εργαστηριακά μαθήματα. Η εγκύκλια παιδεία για τα παιδιά τελειώνει στο Γυμνάσιο. Όσα βρεθούν στις ΕΣΚ θα λάβουν πιστοποιητικό επιπέδου 3 και όχι απολυτήριο Λυκείου η ΕΠΑΛ, επιπέδου 4.   Τα παιδιά οδηγούνται στην κατάρτιση και στην ανήλικη εργασία, η οποία μάλιστα  μπορεί να χρηματοδοτείται και από το κράτος, ως «τσάμπα» εργατικό δυναμικό για τις επιχειρήσεις. Για να γεμίσει τις ΕΣΚ το Υπουργείο νομοθέτησε την τράπεζα θεμάτων στην 1η ΕΠΑΛ. Στόχος η αποπομπή των μαθητών της Α΄ Λυκείου και η βίαιη κατεύθυνσή τους στις ΕΣΚ.  Πρώτα-πρώτα, η ίδρυση των ΕΣΚ και οι αλλαγές στις ΕΠΑΣ στρώνουν το έδαφος ώστε χιλιάδες μαθητές, παιδιά της εργατικής τάξης, να ακολουθήσουν δρόμους εκτός της τυπικής εκπαίδευσης (επίπεδο 3), ουσιαστικά προκαθορίζοντας το δυσμενές μέλλον τους. Μεθοδεύεται ο αποκλεισμός τους από την ουσιαστική γνώση και επιδιώκεται να μπουν στην αγορά εργασίας με ελάχιστα εφόδια, έχοντας αφομοιώσει ιδεολογικά πως τάχα αυτό είναι φυσιολογικό και φταίνε αυτοί. Οι συνέπειες θα είναι δραματικές, αν μάλιστα συνυπολογιστούν η επιβολή της τηλεκπαίδευσης για μεγάλο χρονικό διάστημα και τα συνακόλουθα μαθησιακά κενά, η εισαγωγή της τράπεζας θεμάτων, η δρομολογούμενη μείωση εισακτέων στα ΑΕΙ και οι σχεδιαζόμενες περικοπές τμημάτων σε αυτά. Επιπλέον, οι εκπαιδευόμενοι στις σχολές κατάρτισης θα αποκτούν μια στενή γκάμα γνώσεων χωρίς επαρκές θεωρητικό υπόβαθρο, συνεπώς οι απόφοιτοι θα είναι απόλυτα εξαρτώμενοι από την συγκυρία και ευάλωτοι σε αλλαγές στην αγορά εργασίας, ιδιαίτερα στις τωρινές συνθήκες κρίσης. Αυτή η πλευρά θα εκφραστεί με μεγάλη σφοδρότητα στις ΕΣΚ.
  • Θεσμοθέτηση νέων οργάνων σε περιφερειακό (ΣΣΠΑΕ), κλαδικό και κεντρικό επίπεδο (ΚΣΕΕΚ) που θα εισηγούνται τις ειδικότητες και τους τομείς της ΕΕΚ, θα παρεμβαίνουν στα αναλυτικά προγράμματα, θα προωθούν την ανάπτυξη συγκεκριμένων δεξιοτήτων έχοντας ως βασικό κριτήριο τις εφήμερες ανάγκες των επιχειρήσεων σε τοπικό επίπεδο. Η κυβέρνηση διατηρεί και εξειδικεύει το μηχανισμό για τον καθορισμό των ειδικοτήτων από την αγορά εργασίας, όπως προβλέπονταν από προηγούμενα νομοθετικά πλαίσια που η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ άφησε ανέγγιχτα. Οι αρμοδιότητες των οργάνων αυτών θα αφορούν τα επίπεδα προσόντων 3, 4 και 5 που καλύπτουν όλο το φάσμα της ΕΕΚ (μεταγυμνασικές σχολές, ΕΠΑΛ, ΙΕΚ). Στα όργανα αυτά θα συμμετέχουν οι λεγόμενοι “κοινωνικοί εταίροι”, δηλαδή, τόσο εκπρόσωποι των επιχειρήσεων όσο και της εργοδοτικής ΓΣΕΕ, για να διασφαλιστεί η εξυπηρέτηση των συμφερόντων τους. Αυτός ο σχεδιασμός, από τη μια, δημιουργεί αποφοίτους μιας χρήσης για τους εργοδότες, με δεξιότητες σε επαγγέλματα που σε σύντομο χρονικό διάστημα θα απαξιώνονται και, από την άλλη, δεν διασφαλίζει στους μαθητές την δυνατότητα επιλογής της ειδικότητας που επιθυμούν, ανεξάρτητα από την περιοχή που κατοικούν και δραστηριοποιούνται. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα που αξιοποιεί το Υπουργείο για την έμφαση στον Τομέα του Τουρισμού στις Κυκλάδες και τον Τομέα της ενέργειας στη Δυτική Μακεδονία.
  • Ίδρυση πρότυπων ΕΠΑΛ, αρχικά 15 και στη συνέχεια επέκταση τους σε όλη την επικράτεια. Εισάγεται, δηλαδή, η κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων και στην Επαγγελματική Εκπαίδευση. Στα πρότυπα ΕΠΑΛ θα εισάγονται μαθητές με βάση το βαθμό του απολυτηρίου Γυμνασίου ανεξάρτητα από τον τόπο κατοικίας. Σε αυτά τα σχολεία θα προβλέπονται ειδικά μαθήματα εφόσον έχουν ιδιαίτερο οικονομικό-αναπτυξιακό χαρακτήρα για την περιοχή, θα υπάρχει άμεση διασύνδεση με τις τοπικές επιχειρήσεις, ενώ θα παρέχεται και πρακτική άσκηση μίας(1) ημέρας την εβδομάδα από τους μαθητές. Σχολεία “αφρόκρεμα” για τις ανάγκες των επιχειρήσεων.
    Σε αυτά τα σχολεία θα διδάσκει και το ανάλογο εκπαιδευτικό προσωπικό με αυξημένα προσόντα. Καθιερώνεται η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, της εκπαιδευτικής μονάδας αλλά και των εκπαιδευτικών, η οποία θα αποτελέσει οδηγό για την γενικευμένη εφαρμογή της και στα υπόλοιπα ΕΠΑΛ.
  • Εργασιακή αβεβαιότητα και αμφισβήτηση των εργασιακών δικαιωμάτων χιλιάδων εκπαιδευτικών των ΕΠΑΛ. Στο νομοσχέδιο προβλέπεται η ίδρυση τομέων και ειδικοτήτων των ΕΣΚ που υπάρχουν και λειτουργούν σήμερα στα ΕΠΑΛ. Προβλέπεται, επίσης, να μην υπάρχουν αλληλοεπικαλύψεις στην ΕΕΚ. Αλήθεια τι θα απογίνουν οι συγκεκριμένοι τομείς και ειδικότητες αλλά και οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν σήμερα στα ΕΠΑΛ; Ανοίγει έτσι ο δρόμος για την εργασιακή κινητικότητα και νέες διαθεσιμότητες στη δημόσια εκπαίδευση. Ταυτόχρονα, η «επίτευξη δημοσιονομικού οφέλους» στη λειτουργία των Εργαστηριακών Κέντρων θα οδηγήσει σε λιγότερους Τομεάρχες και στελεχικό δυναμικό. Επίσης, για πρώτη φορά, καθιερώνεται η επιλογή διευθυντών, μη εκπαιδευτικών, σε δομές της τυπικής εκπαίδευσης και μάλιστα από 3μελείς επιτροπές καθορισμένες από το Υπουργείο Παιδείας. επιδιώκονται ουσιώδεις μετασχηματισμοί των ίδιων των μονάδων επαγγελματικής εκπαίδευσης με βάση ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Δεν πρόκειται μόνο για την ιδιωτικοποίηση «κλασικού» τύπου, αλλά για την ενεργό εμπλοκή των επιχειρήσεων σε αυτά, την αλλαγή των κριτηρίων και την μετάλλαξη της λειτουργίας τους. Αυτό θα έχει άμεσες επιπτώσεις και στο εκπαιδευτικό προσωπικό (αλλαγή ρόλου, ασφυκτική αξιολόγηση, καθεστώς εργασίας κ.λπ.).
  • Προώθηση του θεσμού της Μαθητείας. Προβλέπεται η αμοιβή των εκπαιδευτικών με το «κεφάλι»… των μαθητών που εποπτεύουν. Με χυδαίο τρόπο εμπλέκουν, ακόμα περισσότερο, τους εκπαιδευτικούς στην προώθηση της μαθητείας και στην εμπλοκή τους με τις επιχειρήσεις, μέτρο που υλοποίησε η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
  • Αντικατάσταση σε όλες τις δομές μέρους ή όλου του προγράμματος σπουδών από εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Μάλιστα μετά την ολοκλήρωση των προγραμμάτων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης χορηγείται κανονικά Βεβαίωση Επαγγελματικής Κατάρτισης και δυνατότητα στη συνέχεια συμμετοχής σε πιστοποιήσεις του ΕΟΠΠΕΠ. Έχουμε, δηλαδή, γενίκευση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και αντικατάσταση της δια ζώσης. Η πλούσια εμπειρία της περιόδου της πανδημίας, όπου εφαρμόστηκε η τηλεκπαίδευση επιβεβαιώνει τον αντιπαιδαγωγικό της χαρακτήρα και το γεγονός ότι είναι ανεφάρμοστη σε εργαστηριακά μαθήματα. Επιπλέον, είναι φανερό ότι ο αποκλειστικός λόγος για την υιοθέτηση αυτών των ρυθμίσεων είναι η μείωση του κόστους της ΕΕΚ. Αλλά αυτό δε μπορεί να θεωρείται αναβάθμιση…
  • Εμπορευματοποίηση της ΕΕΚ και παρέμβαση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Στο ν/σ προβλέπεται η εισαγωγή των αποφοίτων των ΙΕΚ στα Πανεπιστήμια με κατατακτήριες εξετάσεις. Θυμίζουμε ότι το 50% των ΙΕΚ αυτή τη στιγμή είναι ιδιωτικά. Το μέτρο αυτό θα διευρύνει την ιδιωτική πρωτοβουλία σε αυτό τον τομέα, προσφέροντας τους νέους που επιθυμούν να εισαχθούν στα πανεπιστήμια ως «πελάτες». Το στοιχείο αυτό ενισχύεται από την πρόβλεψη για κατάργηση των Δημόσιων ΙΕΚ που έχουν λιγότερους από 250 σπουδαστές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, και 100 στην υπόλοιπη Ελλάδα (πλην παραμεθόριων περιοχών).
  • Ενίσχυση των μηχανισμών πιστοποίησης. Διατηρείται το καθεστώς πιστοποίησης που σημαίνει ότι το πτυχίο δεν συνεπάγεται επαγγελματικά δικαιώματα. Η πιστοποίηση που μέχρι τώρα είναι στον ΕΟΠΠΕΠ και δεν είναι δωρεάν, προβλέπεται με το ν/σ να διεξάγεται από ιδιωτικούς φορείς, με χαράτσι-δωράκι στους ιδιώτες, σε βάρος των αποφοίτων της ΕΕΚ.

Η κυβέρνηση διατείνεται ότι θα ενισχυθεί η χρηματοδότηση της ΕΕΚ (από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους), αλλά από το ίδιο το σχέδιο νόμου προκύπτει ότι όλοι οι τύποι των μονάδων της ΕΕΚ (ΕΣΚ, ΕΠΑΛ, ΙΕΚ κλπ) θα στριμώχνονται στις ήδη υπάρχουσες, απαρχαιωμένες και ελλιπείς δομές της Τεχνικής Εκπαίδευσης. Είναι χαρακτηριστική η αναφορά στην αιτιολογική έκθεση για την αύξηση του αριθμού των εργαστηρίων που συγκροτούν ένα Τομέα για την “επίτευξη δημοσιονομικού οφέλους” αρα, την κατάργηση πολλών τομέων.

Βασική επιδίωξη του νομοσχεδίου είναι να εναρμονίσει την ΕΕΚ με την λεγόμενη «αγορά εργασίας».

H αναδιάταξη της ΕΕΚ ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του κεφαλαίου για ένα εργατικό δυναμικό που δεν θα έχει καμιά ικανότητα αντίστασης και θα είναι απόλυτα προσαρμοσμένο στις ανάγκες του εργοδότη. Ενισχύοντας τη μαθητεία και την πρακτική άσκηση, θα προσφέρει περισσότερη φτηνή και συχνά επιδοτούμενη εργασία στους εργοδότες και θα υπονομεύσει παραπέρα τα εργατικά δικαιώματα. Η αναδιάταξη της ΕΕΚ αποτελεί εξαιρετικά σημαντικό εγχείρημα που επεμβαίνει βίαια στον πυρήνα των εργασιακών σχέσεων, στην πορεία θα έχει συνολικότερες επιπτώσεις στον συσχετισμό δυνάμεων ανάμεσα στην εργατική και την αστική τάξη

Δεν είναι τυχαίο ότι η κατάθεσή του συνδυάζεται με το νομοσχέδιο που ανατρέπει τα εργασιακά δικαιώματα και φέρνει την γενίκευση της ανασφάλιστης εργασίας, την καθιέρωση 10ωρης εργασίας και την κατάργηση του 8ώρου, την αύξηση των απλήρωτων υπερωριών, την καθολική κατάργηση της Κυριακάτικης Αργίας, το τσάκισμα των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας. Το νομοσχέδιο για την ΕΕΚ αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο και είναι ενταγμένο στο περιβόητο “σχέδιο Πισσαρίδη”,  επικαιροποιημένο από τις ανάγκες του ΣΕΒ και της Ε.Ε . Η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας νομοθετούν για την «ανάκαμψη του κεφαλαίου» και όχι για την ανάκαμψη των εργαζομένων και των αναγκών τους. Σε αυτή την εργασιακή γαλέρα θέλει το νομοσχέδιο να προσαρμόσει την ΕΕΚ και να βγάλει τους ανάλογους αποφοίτους. Είναι κομμένο και ραμμένο στις ανάγκες των επιχειρήσεων και των εργοδοτών!

Παλεύουμε και διεκδικούμε:

  • Απόσυρση του νομοσχεδίου για την επαγγελματική Εκπαίδευση
  • Ουσιαστική αναβάθμιση της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης, καμιά διαβάθμιση της, επαγγελματική εκπαίδευσης και όχι κατάρτιση
  • Γενναία αύξηση της χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό της ΕΕΚ
  • Σύγχρονα και επαρκή εργαστήρια για όλες τις δομές της ΕΕΚ, εξοπλισμός και υποδομές
  • Έγκριση όλων των ολιγομελών τμημάτων για να μπορούν οι σπουδαστές να σπουδάζουν στις ειδικότητες που επιθυμούν
  • Μαζικές προσλήψεις μονίμων εκπαιδευτικών
  • Ριζικές αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας,
  • Μόνη προϋπόθεση για τη δουλειά, όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα να δίνονται με το πτυχίο. Κατάργηση της πιστοποίησης

 

 

Leave a Comment